Uutiset

Sony esittelee kaksi uutta PS4-mallia

Sony esittelee kaksi uutta PS4-mallia tapahtumassaan syyskuun 7. päivänä.

Niistä ensimmäinen on yllättävästi jopa eBay-nettihuutokauppaan ennen julkistusta lipsahtanut PS4 Slim. Se on ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään käytännössä sama kuin nykyinen PS4, mutta ulkomitoiltaan jossain määrin pienempi.

Let’s Play Video Games -sivuston Laura Kate sai käsiinsä eBayssa kaupitellun PS4 Slim -mallin, ja teki siitä YouTubeen unboxing-videon:

Toinen uusi PS4-malli tunnetaan työnimellä Neo. Se on nopeamman keskussuorittimen ja grafiikkapiirin ansiosta hieman tehokkaampi kuin nyky-PS4. Julkisuuteen vuotaneiden speksien perusteella Neo ei ole silti tarpeeksi tehokas pyörittämään moderneja toimintapelejä aidolla 4K-tarkkuudella, ainakaan millään järkevällä ruudunpiirtonopeudella. Neon puhti riittänee kuitenkin aitoon 4K-tarkkuuteen yksinkertaisempaa ja kevyempää grafiikkaa hyödyntävien pelien kohdalla.

Pelikuvan skaalaus 1080p-tarkkuudesta 4K:ksi onnistunee Neolta varsin mallikkaasti. Toisaalta 1080p -> 4K-skaalauksen voi jättää myös television urakaksi. Uuden grafiikkapiirin merkittävin hyöty lienee siinä, että 1080p-tarkkuudessa pelit saavuttavat helpommin tavoitellun 60 fps:n piirtonopeuden.

Huhujen mukaan Neo tukee myös HDR:ää, HDMI 2.0a:ta (ehkä 2.0b:tä) ja HDCP 2.2:ta — ja osaa myös toistaa Ultra HD Blu-ray -levyjä. Sen on pikku pakkokin, sillä taannoin julkaistu Microsoftin Xbox One S toistaa UHD Blu-ray -kiekot. Sonyn historian ja sen harjoittaman 4K-rummutuksen huomioiden on vaikea kuvitella sen jäävän Microsoftin jalkoihin mitä UHD:n tukemiseen tulee.

Uusien PS4-mallien hinnat ja julkaisupäivät selvinnevät Sonyn tapahtumassa 7.9.

Lisää kommentti

Kommentoi klikkaamalla tästä

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sivuston yhteistyökumppanit

SpectraCal_Logo
CalMAN_Logo

Sivuston ylläpitäjästä

Olen kirjoittanut peleistä, elokuvista, musiikista ja viihde-elektroniikasta vuodesta 1986 lähtien. Olin mm. MikroBitti-lehden vakituinen avustaja vuosina 1986-1999 ja suomenkielisten PlayStation-sivustojen ylläpitäjä 2002-2010. Käsikirjoitin TiLt-peliohjelmaa ensimmäiset neljä tuotantokautta ja löysin Jaana Pelkosen sen juontajaksi.

Seuraa somessa

Uutisia, kuulumisia ja muuta somepöhinää sivuston Twitter-tilillä:

Arkistot