Finnkino on kehittänyt SCAPE-konseptin, jolla se haluaa tarjota elokuvakävijöille entistä vaikuttavampia elämyksiä. Suomen ensimmäinen SCAPE-teatteri on parastaikaa rakenteilla Finnkinon lippulaivateatteriin, eli Tennispalatsin ykkössaliin.
Kourallinen toimittajia pääsi tänään tutustumaan työmaahan. Salin on tarkoitus olla täydessä toimintakunnossa vielä tässä kuussa, mitä oli hieman vaikea uskoa tilan kuntoa äimistellessään. Finnkinon edustajat vakuuttelivat yleisestä kaaoksesta huolimatta salin olevan valmis tositoimiin 29. päivänä, kun Independence Day: Uusi uhka -elokuva avaa uudistetun teatterin suurelle yleisölle.
Kuten kuvasta voi päätellä, sali uusitaan kokonaan valaistusta, kalusteita, äänentoistoa ja projektoria myöten. SCAPE-konseptin mukaisesti katsojien pyrstöjä hemmotellaan italialaisilla luksusnahkapenkeillä, jotka ovat leveämpiä kuin salin aiemmat penkit. Tuon takia istumapaikkojen määrä pienenee muutamalla kymmenellä. Uuteen saliin on kaavailtu 647 istumapaikkaa.
Uuden salin on suunnitellut maailmallakin osaamisestaan tunnustettu Ari Saarinen, joka oli paikalla kertomassa uuden laitteiston tärkeimmät speksit. Soundista vastaa Dolby Atmos -äänentoisto, joka luo teatteriin aiempaa yhtenäisemmän, tarkemman ja ympäröivämmän äänikentän. Kaiuttimia on kaikkiaan 73 kappaletta, ja kahteen isoon räkkiin mahdutettujen päätevahvistimien yhteenlaskettu teho on 95 kilowattia. Siinä missä ykkössalin kokoisessa teatterissa on tyypillisesti 6-8 kappaletta 18-tuumaisia subwoofereita, tulee niitä SCAPE-saliin vaikuttavat 38 kappaletta. Saarisen mukaan subbarien taajuusvaste on suora aina 18 hertsiin saakka.
Kuvan piirtää hieman alle 200 neliömetrin kokoiselle valkokankaalle Barco DP4K-60L DLP-projektori, joka sisältää alan kehittyneintä tekniikkaa. Valonlähteenä toimii kaksi RGB-laseryksikköä, joita jäähdytetään kahdella ulkoisella, yli 100 kilon painoisella jäähdytinyksiköllä. Projektori itse painaa 235 kiloa, ja on kooltaan 74 x 145 x 70 senttimetriä. Sähköä tämä kokoonpano hörppää parhaimmillaan melkein 10 kilowattia. Jos moinen projektori oikein hotsittaa ja taskunpohjalla killuu löysää rahaa, on projun listahinta 360 000 euroa.
DP4K-60L on tietysti aito 4K-projektori, eli sen tuottamassa kuvassa on 4096 x 2160 kuvapistettä. 2D-kuvaa se toistaa enimmillään 60 ruutua sekunnissa. 3D-elokuvat esitetään 120 ruudun sekuntinopeudella, eli 60 ruutua sekunnissa per silmä. Mikä merkittävintä, projektori osaa esittää myös 4K-tarkkuudessa olevaa 3D-kuvaa. Ominaisuudelle saattaa hyvinkin tulla tarvetta vielä tänä vuonna, sillä Ang Leen uusi elokuva ”Billy Lynn’s Long Halftime Walk” on kuvattu nimenomaan 3D:nä 4K-tarkkuudella ja 120 ruudun sekuntinopeudella. Elokuvasta esitettiin 11 minuutin näyte NAB-messuilla Yhdysvalloissa huhtikuussa, ja paikalla olleet kuvailivat kokemusta kerrassaan ainutlaatuiseksi. Kysyin tietysti aikooko Finnkino esittää elokuvan samoilla spekseillä uudessa luksussalissaan, ja vaikka sitä ei suoranaisesti luvattu, antoi Finnkinon edustaja ymmärtää vastauksen olevan kyllä.
Varsinainen majakka
Projektorin kaksi laseryksikköä tuottavat yhteensä 56 000 lumenin valotehon. Se on pyöreästi kaksi kertaa niin paljon kuin salin edellisestä projektorista irtosi. Käytännössä ero entiseen projektoriin on vielä suurempi, sillä laserprojektorissa ei ole väripyörää tai Xenon-lampun vaatimia suotimia, jotka syövät valotehoa. Vertailun vuoksi mainittakoon, että kotikäyttöön suunniteltujen projektorien valoteho pyörii tyypillisesti 2 000 lumenin tienoilla.
Hurjaa valotehoa tarvitaan lähinnä kirkkaan 3D-kuvan luomiseen. Salissa 3D-leffoja nähneet muistanevat, että 3D-lasien läpi välittyvä kuva ei ollut ainakaan liian kirkas. 3D-teatterin kuvan minimikirkkaudelle on olemassa suositus: 4,5 foot-lambertia 3D-lasien läpi mitattuna. Tennari 1:n edellinen projektori ylsi siihen rimaa hipoen, myöntää Saarinen. Uuden laserprojektorin myötä himmeästä kuvasta ei enää tarvitse kärsiä, sillä sen tuottaman 3D-kuvan kirkkaus on lasien läpi mitattuna n. 16 foot-lambertia.
Uudelta projektorilta on lupa odottaa muutenkin parempaa 3D-kuvaa. Salissa tullaan käyttämään samaa 3D-lasitekniikkaa kuin aiemmin, eli kankaalle vuoronperään piirtyvät vasemmalle ja oikealle silmälle tarkoitetut kuvat on erotettu toisistaan valon aallonpituuksien äärimmäisen pienillä eroilla. 3D-lasien linssit on suunniteltu niin, että ne päästävät läpi vain tietyt aallonpituudet. Erona aiempaan on se, että laserit pystyvät luomaan nämä aallonpituuksien pienet erot paljon tarkemmin kuin Xenon-lamppuja käyttävät projektorit. Lopputuloksena on haamukuvista vapaa ja kaikin puolin parempi 3D-kuva. Mainittakoon vielä, että vaikka 3D-lasitekniikka onkin sama, käytetään SCAPE-teatterissa uudenmallisia laseja, joissa on reilusti vanhaa lasimallia suuremmat linssit.
Sokerina pohjalla vielä pari speksiä meille nörteille: 1) projektorin kontrastisuhde on 2 800:1, mikä on pyöreästi kolme kertaa parempi kuin edellisen projektorin ja 2) laserin ansiosta projektori yltää hyvin lähelle täyttä Rec.2020 -väriavaruutta.
Voitte olla varmoja, että allekirjoittanut on kuun lopussa ensimmäisten joukossa analysoimassa uuden esitystekniikan mahdollistamaa elämystä. (Leffasta huolimatta.)
0 thoughts on “Tennispalatsi 1:n totaalinen muodonmuutos”